Ugrás a fő tartalomra

Hé, világ! A fiam él és élni akar!


Marcink már közel kilenc hónapja viszi a prímet. Egyre nagyobb, egyre ügyesebb, egyre többet kommunikál. Ismerkedik a világgal. A világgal, amely nem mindig olyan befogadó, toleráns, mint azt szereti magáról gondolni. A világgal, amelynek pedig segítőkészségére, toleranciájára szüksége lesz, hogy boldogulni tudjon a világban.

Azért, mert nem biztos, hogy olyan ügyes lesz bármiben is, mint egy átlagos ember. Talán majd többször kell neki elmagyarázni dolgokat, hogy megértse, talán több türelemre lesz szükség, míg valamit kellő módon meg tud csinálni. De pozitív példákról már több esetben is írtam itt a blogon. Írtam Pablo Pineda-ról, írtam Karen Gaffney-ról, írtam a Baltazár Színház-ról, nemrég egy Down-szindrómás zumba oktatóról cikkeztek az újságok. Sajnos a magyarországi lapoknak egy ezeknél sokkal kellemetlenebb hírről is számot kellett adniuk. Jól jelzi a közép-kelet-európai régió és a nyugati világ közti különbséget, hogy míg utóbbiban egyre gyakoribbak a sokszor hihetetlennek és elképzelhetetlennek tűnő történetek, addig Budapesten kitiltanak egy Down-szindrómás fiút egy edzőteremből. Sajnos a sérült emberek integrálása nem csak Magyarországon, de Szlovákiában is még csak gyerekcipőben jár.

Minden az óvodában és iskolában kezdődik... Bár a helyzet már jobb, mint a rendszerváltás előtt, amikor a mentálisan sérült embereket automatikusan intézetekbe zárták, azért még mindig nem túl rózsás. Az óvodai/iskolai integráció a tájainkon jelenleg úgy néz ki, hogy ha - jó esetben - fel is vesznek egy sérült gyermeket, az oktatási intézmények csak ritkán tudnak bebiztosítani (gyógy)pedagógiai asszisztenseket. Ők azért is lennének fontosak, mert a segítségükkel a sérült tanulók könnyebben tudják tartani a lépést az ún. egészséges társaikkal. Nem mellékesen azért is, mert így ez utóbbiak sem érzik azt, hogy mindig "lassítani" kell sérült osztálytársaik miatt. Egy gyermekpszichológussal beszélgettem nemrég, aki elmondta, az iskolai integrációnak akkor van valódi hozadéka mindkét fél számára, ha a feltételek adottak, ha ennek körülményei meg vannak teremtve. Erről azonban egy falusi iskolában egyelőre csak álmodozni lehet és a véleményem szerint a kis-, illetve közepes nagyságú szlovákiai városok iskoláiban (óvodáiban) sem nagyon jobb a helyzet.

Védett munkahelyek? Védett lakóhelyek? Talán egy kettő létezik, de inkább kivételnek számít az ilyen. Igaz, léteznek már Szlovákiában is pozitív példák, mint pl. a pozsonyi Radnicka kávézó, vagy a hamarosan nyíló Bivio oktatási-rehabilitációs központ, ahol a munkaerőpiacon való elhelyezkedéshez szükséges gyakorlati tudásra tehetnek szert a sérült emberek. Persze, mindkettőben a szlovák anyanyelvűek élveznek előnyt. Magyar vonalon nagy csönd honol... Vannak társulások, különböző csoportosulások, szavalóversenyek sérült emberek részére, a Carissimi Nonprofit Alap is igyekszik megtenni minden tőle telhetőt. A (részben) önálló életet (és egyben önbecsülést) biztosító védett lakóhelyekről sajnos nem tudok, az pedig igazán ritka, ha egy mentálisan sérült embert bárhol is foglalkoztatnak. 

Miért van ez?! Csak a pénzen (pénztelenségen) múlik minden? Persze, jogos a felvetés, miszerint ún. egészséges emberek részére is kevés a munkahely, meg az is, hogy az iskoláink többsége örül, ha valahogy túlél, fennmarad. De nincs szó részben arról is, hogy a társadalmunk még nem eléggé érett, hiányzik belőle a szolidaritás, kevés a tolerancia?! 

Én azt hiszem, az igazság valahol középen helyezkedik el. Nap mint nap tapasztalom, hogy sok ember van, aki segítőkész, aki próbál mozdítani a dolgokon, sokan vannak olyanok is, akik mindezt önzetlenül teszik. És azt is látom, hogy a közfelfogás is változik. Hiszen ezt például a már említett budapesti edzőtermes eset is bizonyítja. Nem is olyan régen egy ilyen történet még senkit sem érdekelt volna, sőt, a legtöbben rábólintottak volna a dologra, miszerint a tulaj igenis helyesen járt el, amikor kitiltotta sérült ügyfelét. Ma pedig újságokban írnak róla, tévéműsorokban foglalkoznak az esettel. De jó lenne, ha a közeljövőben az ilyenek helyett a pozitív példák lennének többségben! Persze, tudom, naivnak nem szabad lenni, bizakodónak azonban szabad, sőt, véleményem szerint kötelező. 

Hé, világ, a fiam él és élni akar! Szabadon játszani a nyilvános játszótereken anélkül, hogy furcsa tekintetek kereszttüzében kelljen úgy tenni, hogy ebből semmit sem észlelünk. Esélyegyenlőséget az óvodában, iskolában, akkor is, ha ez talán némi többletköltséggel jár nekünk, mindannyiunknak. És szolidaritást a munkaerőpiacon! Nem kerül -e sokkal-sokkal többe, ha szegregáljuk a sérült embereket, ha eleve arra ítéljük őket, hogy munkanélküliként, ráutalva a szociális segélyre tengessék az életüket?! Nézzék csak ezt a videót: Ben Sunderman mepkapja élete első munkáját. Nem úgy tűnik, mint aki nem szeretne dolgozni...

Hé, világ! Segíts! A fiam él és élni akar...

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mérföldkövek

Kezdjük is mindjárt egy kis videóval... És, igen!!! Marci felült... S azóta egyfolytában. Nem egyszer, nem kétszer, nem is háromszor... Naponta több százszor! Felül anya ölében, szoptatás közben, felül, ha apu hazajött, felül a nappaliban, játék közben, felül a konyhában, a hálóban, mindenhol! Mérföldkőhöz érkeztünk. Nagy a boldogság. El kell őt fogadnunk, olyannak amilyen. Se túl sokat, se túl keveset tőle elvárnunk nem szabad. Hány és hány szülő esik ebbe a hibába! Fejlesztések, nyelvórák gyerekkorban, s a folyamatos elvárás, hogy gyereke diplomata, orvos, filozófus, nagy író, költő, üzletember, sebész, színész, futballista legyen. A folyamatos bizonyítási vágy... Gyerekek, akiknek nincs gyerekkoruk, mert már készülnek a nagy életre, amikor ők valakik lesznek - megfelelve a szülői elvárásoknak. Hány és hány fiatalember nem bírja el a terhet! Hiszen nem emiatt nyúlnak tiltott szerekhez? Nem emiatt ugornak az egyik kapcsolatból a másikba? Nem emiatt utaznak be fél világot,

"Szó, szó, szó..." - Marci beszélni tanul

Aki facebookon is követi kis családunk mindennapjait, talán emlékezik még arra a hangfelvételre, amin az akkor még csak alig egy éves Marci fiunk az „apa” szócskát ismételgeti. Az azóta eltelt időben sok más szót is megértett és kimondott már, de vannak időszakok, amikor közülük egyet-egyet elfelejt. Marci ma - néhány hetes kihagyás után - ismét apának szólított. Boldogság a köbön! Sajnos feleségemnek még nem adatott meg az az öröm, hogy Marcello – ahogy olaszos hangulatunkban olykor Marcinkat nevezzük - anyának szólítsa őt. Remélhetőleg ez már a közeljövőben megváltozik! Bizakodásomnak jó okot ad, hogy Marcink egyre több szót ért, és egyre több szót mondani is megtanult már. (rövid lista - kimondott szavak: „adjál”, „be”, tente, tik-tak, lámpa, cica, apa, baba, bárány; állathangok utánzása, állatok jelölése: kutya, oroszlán, bárány, ló, madár, kacsa, tehén, hal, stb.; amiket mutatni szokott vagy ért: has, haj, pancsi, ham-ham, víz, szem, fül, orr, száj, fog, láb

Arról, hogy miért is viszi Marci a prímet...

Marci fiam tegnapelőtt volt három hónapos. Névnapja is ezen a napon volt, november 11-én. Csupa prímszám... Gyenge voltam matekból, de a 11 biztos az. A három is az. Jó, jó, tudom, ez erőltetett. Prímszám azonban a 47 is. Marci fiam ennyi kromoszómával született. Eggyel többel, mint mi, halandó emberek...Különleges kisember! Marci viszi a prímet. Amikor megtudtuk a diagnózist, Marci épp hangosan sírt és nagyon meleg volt. Igen, 2015 nyarán kimondottan hőség volt, tikkasztó forróság. Én épp büszke apa módjára sétáltam a városban, kezemben a legvastagabb szivarral, ami a trafikban kapható volt. Ekkor jött a telefon... A feleségem hívott fáradt, ijedt hangon. Az orvos kivizsgálta Marcinkat és Down-szindrómára utaló jeleket talált... A fene se hallott addig olyan dolgokról, mint a négyujjas barázda, szandál-árok a lábon, meg hasonlók. Vártunk, még nem volt biztos. Nem tagadom, kétségbe estem. Egész este az internetet böngésztem, több napig nehezen tudtam aludni. Sok mindent